برای یافتن نوع موسیقی فاخر ابتدا باید به دنبال دسته بندی درستی از موسیقی فاخر برسیم. اینکه آیا به دسته و نوع خاصی از موسیقی اطلاق میشود و یا به گروه خاصی از موسیقی گفته میشود که براساس یک سری مولفه های تخصصی در زمینه موسیقی و معیارهای زیبایی شناسی دسته بندی شده است. در این صورت باز با هجمه بسیار زیادی از انواع موسیقی روبه رو میشویم که می بایست برای هرنوع یکی را به عنوان موسیقی فاخر برگزینیم. ضمن اینکه در این میان دسته بندی دیگری نیز به انواع موسیقی اضافه میشود که از لحاظ باکلام یا بیکلام بودن موسیقی حائز اهمیت است.
اما هدف از این مقاله بررسی موسیقی های فاخر باکلام است که در اینجه به دسته بندی هایی از موسیقی اشاره میکنیم:
از معیارهای موسیقی فاخر برمیگردد به سلامت شعر و آهنگی که در آن موسیقی به کار رفته است. نقش شعر و کلام نقش تعیین کننده ای در ماندگاری آن اثر دارد. بارها دیده شده که آهنگی فقط برای غنی و پر مغز بودن یک غزل یا شعر آن هم توسط بهترین خواندده ها و اهنگسازان ساخته شده است. شعری که در عین داشتن مفهوم و موضوع مشخص، دارای مجموعه ای از احساسات بارز انسانی مانند غم و شادی، هجران و دوری و آمال و امید و آرزوهای به پایان یافتن انتظار است.
موردی بعدی توازن مناسب میان ساختار شعر و ملودی حاکم بر موسیقی است، که در فاخر بودن موسیقی نقش بسزائی دارد. گاها مشاهده شده با یک ملودی و کلام شعر بسیار زیبا مواجه هستیم اما کار اصلی که توازن میان ملودی و شعر است دیده نمیشود. همین امر سطح آن موسیقی را از عرش به فرش میرساند به عبارت دیگر شعر عالی و ملودی بسیار حرفه ای تلف میشود. د رحالی که میباست این دو در موازات هم و دوشادوش هم باند تا بتوان اثر هنری خلق کرد.
برای شناسایی این نقاط هم باید معیارهای وجد داشته باشد که از نظر گوهرشناسان و متخصصان هنری و براساس چارچوب های موسیقیایی و اسلوب های زیبایی شناسی بررسی شود. صرف اینکه این موسیقی مورد اقبال عموم مردم قرارگرفته و از دیدگاه مردم مورد پزیرش است نمیتوان مهر تایید واجد شرایط بودن را بر این موسیقی زد.
بهرحال موسیقی ایرانی ریشه در فرهنگ هزار ساله ایرانی و تاریخ غنی این مرزوبوم دارد. هرچند اگر از هر منظر به موسیقی سنتی و موسیقی های محلی سراسر اقوام ایارانی بنگریم میتوان در دو دسته ذکر شده جای دادو به نوعی موسیقی فاخر نامید.
- ۰۰/۱۰/۲۰