اپرا در اصل یک لغت لا تین است که جمع کلمه اپوس(opus) به معنی اثر است که با توجه به جمع بودن کلمه اپرا، معنای دقیق آن آثار است. اما معنا کردن کلمه اپرا به صورت یک کلمه مفرد مونث ، به نمایشیگفته میشود که به جای آواز خوانده میشود و این کلمه را برای اینگونه نمایشات از قرن 14 میلادی به روش مادریگال و ویلانلا به وسیله خوانندگان دوره گرد اجرا میشده است.
معمولا ترس از جماعت و سخنرانی و اجرا در مقابل جمعیت برای هرکسی اتفاق افتاده است. همه خواننده ها، ورزشکاران، نوازندگان، سخنرانان و ... برای دفعات ابتدایی کارشان با استرس و اضطراب اجرا در مقابل ان همه جمعیت که به اتفاق به آنها نگاه میکنن روبه رو شده اند. پس این ترس یک واکنش طبیعی مغز است که برای همه اتفاق میافتد.
نوازندگی نیز مانند هر پیشه ی دیگری نیازمند رعایت اصول و مقررات خاصی و در مرحله بعد نیاز به تمرین و ممارست بسیاری دارد. اما نوازنده هوشمند میکوشد همواره بهترین و نزدیکترین مسیر را برای کسب مهارت بیشتر برگزیند. بر کسی پوشیده نیست که تحقیق و مطالعه و در نهایت استفاده ار تجارب دیگران بهترین راه برای رسیدن به نتیجه دلخواه است.
از جمله خدمات بیشمار امیرکبیر برای این کشور تمهیداتی در جهت حفظ ارزشهای موسیقی اصیل ایرانی است. وی در فرمانی به یکی از موسیقیدانان مشهور آن زمان او را برای جمع آوری موسیقی مناطق مختف ایران منسوب نمود. او هم به همراه برادرش غلامحسین فراهانی به جمع آوری این آثار پرداخت و با آموزش دستگاه ها، آنها را سینه به سینه منتقل کرد تا به نسل امروز رسید و جاودانه و ماندگار شد.